Zasady skutecznego odchudzania

Zasady skutecznego odchudzania

O odchudzaniu rozmawiamy często, ale nie zawsze mamy rację. Niestety wraz z powstawaniem coraz to kolejnych “diet cud” zaczęło się pojawiać coraz więcej mitów dotyczących prawidłowej diety i skutecznego odchudzania. Do najbardziej popularnych kłamstw należy całkowita rezygnacja z makaronu czy ziemniaków, zakaz jedzenia po godzinie 18 czy jedzenie zaledwie trzech niskotłuszczowych posiłków. Rozwiejmy wreszcie te mity i sprawdźmy, jakich zasad faktycznie należy przestrzegać, by skutecznie schudnąć.

Deficyt kaloryczny

By schudnąć, musimy utrzymać deficyt kaloryczny. I nie ma znaczenia, czy jesteśmy na diecie wykluczającej, czy też spożywamy różnorodne posiłki. Bez deficytu nie będzie efektów.

Deficyt kaloryczny to bardzo indywidualna sprawa. By go poznać, musimy uwzględnić swój wiek, wzrost, wagę, aktywność fizyczną, tryb życia czy kwestie zdrowotne. Jeśli nie zamierzamy wybrać się do dietetyka, warto skorzystać z internetowych kalkulatorów, które biorą pod uwagę wymienione wyżej parametry.

W praktyce oznacza to, że codziennie spożywamy ok. 200 – 500 kcal mniej, niż nasz organizm potrzebuje do funkcjonowania, pracy oraz normalnego życia, bez uczucia głodu i zmęczenia. Ważne jednak, by swoje zapotrzebowanie obliczać właśnie z dietetykiem lub przy pomocy rzetelnie opracowanych kalkulatorów! Nie możemy zbyt mocno ograniczyć liczby kalorii, które sobie dostarczamy. W innym wypadku braknie nam energii, organizm nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować, a zamiast spadku masy ciała będziemy mogli dostrzec obrzęk czy odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Różnorodne pokarmy

Po ustaleniu liczby kalorii, które powinniśmy jeść warto skupić się na produktach, które znajdą się w naszym jadłospisie. Im bardziej zróżnicowane posiłki, tym większa szansa, że będziemy spożywać wszystkie niezbędne dla nas mikro i makroskładniki. Odchudzanie to proces, podczas którego tracimy tkankę tłuszczową. Musimy jednak zadbać o to, by wciąż jeść niezbędne witaminy i minerały.

Często osoby, które sięgały po narzucone z góry jadłospisy znacząco ograniczały spożywane pokarmy. Jednak z punktu widzenia deficytu kalorycznego nie ma większego znaczenia, co będziemy jedli. Istotne, byśmy jedli trochę mniej, niż potrzebujemy. Możemy więc przez cały dzień jeść tylko bułki, a i tak schudniemy, o ile nasz deficyt będzie utrzymany. Oczywiście taka monotematyczna dieta jest niezdrowa i na dłuższą metę niebezpieczna! Istotny jest tylko przykład, który pokazuje, na czym odchudzanie tak naprawdę polega.

Produkty pełnoziarniste

W swoim codziennym jadłospisie warto wyróżnić produkty pełnoziarniste. Składają się one z węglowodanów złożonych, które powoli uwalniają energię, przez co na długo dają uczucie sytości. Ponadto zawierają błonnik, który jest potrzebny do prawidłowej perystaltyki jelit i oczyszczania organizmu z toksyn. Produkty pełnoziarniste w postaci makaronów czy chleba, kasze, płatki owsiane czy brązowy ryż dostarczają wielu potrzebnych makroskładników, są doskonałym źródłem węglowodanów i sycą. Nie żałujmy ich więc przy okazji przygotowywania makaronowych obiadów, kanapek na kolacje czy owsianek na śniadanie.

Mity, które dotyczą ograniczania pieczywa mogą wynikać z tego, że sporo osób spożywa białe pieczywo, z oczyszczonych zbóż. Nie oznacza to jednak, że jest ono niezdrowe i tuczące! Po prostu prawie wcale nie dostarcza błonnika, który jest w diecie szczególnie istotny oraz nie zawiera potrzebnych nam składników. Dlatego też warto zwracać uwagę na jakość jedzenia, lecz nie wolno się go bać i stygmatyzować. Zjedzenie pszennej, zwykłej bułki to jeszcze nie katastrofa!

Kilka posiłków dziennie

By skutecznie pozbyć się nadprogramowych kilogramów, trzeba jeść. Regularnie, do syta, różnorodnie i smacznie. Jest to istotne, ponieważ organizm, który systematycznie otrzymuje pokarm nie odkłada dodatkowej tkanki tłuszczowej. Nie musi jej magazynować, ponieważ wie, że za niedługo znów otrzyma niezbędną dla niego energię. Dodatkowo warto jeść o stałych porach. Wtedy przyzwyczaimy się do pewnego schematu i nie będziemy mieli chęci na podjadanie pomiędzy posiłkami.

Jedzenie kilku posiłków dziennie działa też na nas kojąco. Wiemy, że za chwilę znów coś zjemy, więc nie szukamy zastępstwa w czekoladzie czy chipsach. Ponadto regularne dostarczanie sobie energii sprawia, że nie mamy napadów wilczego głodu, który zwykle skutkuje jedzeniem bez opamiętania i wszystkiego, co akurat mamy pod ręką…

Szukaj przysmaków

Zdrowa dieta nie oznacza całkowitej rezygnacji z tego, co lubimy. Wbrew pewnym mitom możemy jeść czekoladę i chudnąć. By nie kusiły nas przekąski, warto sięgać po to, co dla nas szczególnie smaczne. Przygotowując owsiankę możemy dodać do niej pokruszone kostki gorzkiej lub deserowej czekolady. Jeśli kochamy kanapki, jak najbardziej warto je szykować. Wystarczy pełnoziarniste pieczywo, chuda wędlina, warzywa, pasty i mamy zbilansowany, smakowity posiłek. A jeżeli nie możemy się obejść bez frytek, wystarczy obrać ziemniaki i upiec je w piekarniku! Warto szukać zamienników, które pozwolą nam dopieścić kubki smakowe bez przekraczania deficytu i założonych sobie celów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.