Zasady gry w Kenta.

Zasady gry w Kenta.

Lubisz gry karciane, które wymagają współpracy? W takim razie z pewnością do gustu przypadnie Ci gra w Kenta, która w ostatnich latach zyskała w Polsce dużą popularność. To świetne rozwiązanie, jeśli poszukujesz odpowiedniej rozrywki na domową imprezę w gronie przyjaciół. Gra w kenta może być też świetnym sposobem na spędzenie czasu z rodziną czy spotkanie integracyjne. Dostarcza mnóstwa emocji i często również śmiechu. Cała koncepcja gry pochodzi z Półwyspu Iberyjskiego, a dokładniej z Kraju Basków. Jej oryginalna nazwa, czyli “cuadrado” oznacza słowo “kant”, co odnosi się do stołu, przy którym siedzą gracze. Jeśli jeszcze nie grałeś w Kenta, koniecznie spróbuj! Godziny wspaniałej rozrywki gwarantowane!

Ilość graczy

Kent jest karcianą grą towarzyską, w której udział bierze zawsze parzysta liczba graczy. Uczestnicy gry łączą się w dwuosobowe zespoły i siadają naprzeciwko siebie tak, aby przekazywać sobie za pomocą niewerbalnych gestów informację o posiadanych kartach. Dla wygody gry najbardziej rozpowszechniona jest odmiana w której biorą udział cztery osoby. Jest to również minimalna liczba graczy. W Kenta może grać jednak również większa ilość graczy, np. 6 czy 8, co oznacza odpowiednio 3 i 4 zespoły współpracujących ze sobą par. 

Przebieg gry

Gra rozpoczyna się od przetasowania i rozdania kart, każdy z graczy otrzymuje po trzy karty, natomiast osoba rozdająca cztery. Następnie osoba z czterema kartami podaje jedną wybraną przez siebie kartę osobie z przeciwnej drużyny zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Celem graczy jest zdobycie „Kenta”, czyli 3 takich samych kart pod względem kolory lub figury. „Kenta” zdobywa się także, gdy w układzie kart  jest sekwens – 3 rosnące karty, które nie muszą mieć takiego samego koloru. Dla przykładu kent jest wtedy, gdy posiadane karty to trzy damy dowolnego koloru, trzy karty trefl, sekwens ósemka, dziewiątka i dziesiątka itp.. 

Zadaniem gracza mającego odpowiedni układ kart jest poinformowanie o tym fakcie za pomocą umówionego znaku swojego partnera z drużyny, natomiast zadaniem drugiego gracza jest odpowiednie odczytanie intencji i wypowiedzenie na głos słowa “kent”. Znaki mogą być dowolne i ich wybór ogranicza tylko wyobraźnia graczy: spojrzenia, drapanie się po szyi, przetasowanie kart, poprawianie garderoby czy mrugnięcie okiem. Za pomocą tych wszystkich znaków gracze mogą się ze sobą kontaktować. Muszą oni jednak opracować takie sygnały, których rywale nie będą w stanie zauważyć i odgadnąć, ponieważ to może skutkować przegraną. W momencie przerwania gry poprzez wypowiedzenie przez jednego z graczy słowa “kent” jego partner zobowiązany jest okazać karty. Jeśli rzeczywiście posiada odpowiedni układ, drużynie przyznawany jest punkt. W przeciwnym wypadku otrzymuje punkt ujemny. Grę rozpoczynamy od nowa, a karty rozdaje kolejna osoba zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

Zadaniem obu drużyn w grze oprócz zdobywania punktów dzięki zebraniu odpowiedniego układu kart jest rozszyfrowanie znaków za pomocą, których kontaktują się ze sobą przeciwnicy. W przypadku, gdy jeden z graczy ma podejrzenia, że osoba z drużyny przeciwnej może posiadać kenta, może wypowiedzieć słowa „stop kent” i w ten sposób przerwać grę. Osoby, co do których występuje podejrzenie posiadania kenta, odkrywają swoje karty. Jeśli okaże się ono słuszne, drużyna, która przerwała grę, otrzymuje 2 lub 5 punktów w zależności od tego, jak zostało to ustalone przed rozpoczęciem gry. W przypadku nietrafionego podejrzenia przyznawane są punkty ujemne, których wartość również ustalana jest przed grą. 

Gra kończy się w momencie w którym jedna z drużyn zdobędzie umówioną wcześniej ilość punktów, najczęściej jest to 10, 15, 20 lub 25 punktów. Gra trwa zwykle ok. 20 – 40 minut, jednak wiele zależy w tej kwestii od zaangażowania graczy. Jeśli dana para zorientuje się, że przeciwnicy poznali jej sygnał porozumiewawczy, najlepiej, jeśli opracuje nową strategię z kolejnym gestem, co może być utrudnione w trakcie prowadzenia rozgrywki. Często oznacza to ogromną ilość zabawy i śmiechu związanego z odkrywaniem coraz bardziej kreatywnych sposobów na porozumiewanie się podczas gry. Koncepcja gry w Kenta jest bardzo wciągająca, dlatego musicie wziąć pod uwagę, że jeśli zdecydujecie się na rozgrywkę, to z pewnością nie skończycie na jednej partii!

Inne warianty Kenta

Znane są również różne modyfikacje Kenta polegające na zmianie zasad przyznawania punktów (np. nie przyznaje się punktów ujemnych) czy też odmiana Biskent, która polega na tym, że w przypadku, gdy obaj gracze mają kenta jeden z nich może wypowiedzieć słowo „biskent” i wtedy przyznawana jest podwójna ilość punktów. Analogicznie możliwe jest wypowiedzenia słowa „stop biskent”. Jeśli w talii kart za pomocą, których odbywa jest rozgrywka jest joker to czarny zastępuje dowolną kartę koloru pik oraz trefl, czerwony dowolną kartę kier oraz karo, a niebieski dowolną kartę niezależnie od koloru. Bez względu na to, na jaki wariant gry się zdecydujecie, możecie mieć pewność, że zagwarantuje Wam wspaniałą zabawę na długie godziny. 

1 Comment

Dodaj komentarz