Rozwój mowy małego dziecka – co trzeba wiedzieć?

Rozwój mowy małego dziecka – co trzeba wiedzieć?

Mowa jest nieodłącznym elementem naszego życia, to dzięki niej komunikujemy o swoich potrzebach, nawiązujemy kontakt z innymi i porozumiewamy się. Wielu rodziców zastanawia się, czy ich dzieci są na odpowiednim etapie rozwoju mowy i czy proces ten przebiega prawidłowo. Istnieją różne teorie i poglądy na ten temat, które zakładają, co, kiedy i w jaki sposób dziecko powinno artykułować i mówić. Jedno jest pewne, warto dbać o rozwój zdolności komunikacyjnych maluszków już od pierwszych dni i tygodni ich życia. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób możemy to robić.

Jak wpierać rozwój mowy dziecka?

Wspierać rozwój mowy małego dziecka można:

  • mówiąc – kiedy opowiadamy dziecku, co się aktualnie dzieje dookoła niego, co robimy, pokazujemy mu, że mówienie jest czymś naturalnym, co towarzyszy człowiekowi przez większość czasu
  • czytając – ciekawe ilustracje, głos rodzica zmieniający się w zależności od postaci, którą obecnie jest, książeczki skłaniające do samodzielnej aktywności, w niezwykły sposób rozbudzają zainteresowanie literaturą, a co za tym idzie – mową
  • słuchając – warto wsłuchać się w to, co chce przekazać nam dziecko, nawet jeśli jest to wypowiedź najbardziej niezrozumiała dla rodzica. Daje to maluszkowi sygnał, że jest uczestnikiem rozmowy i zachęca do podejmowania kolejnych prób.

Przykłady zabaw

Warto poświęcić chwilę na zabawy z dzieckiem, które będą nie tylko świetnym sposobem na spędzenie wspólnego czasu, ale również mogą okazać się pomocne przy rozwijaniu mowy maluchów.
Jedną z propozycji jest zabawa pluszowym misiem. Należy przygotować potrzebne atrybuty: pluszaka, kołderkę, poduszkę, łyżeczkę, miseczkę, czapkę oraz chustkę. Rodzic, naśladując głos misia mówi do dziecka, że chce mu się spać – po czym prosi o odpowiednie przygotowanie posłania i opowiedzenie bajki na dobranoc lub zaśpiewanie kołysanki.

Zadaniem malucha jest wykonanie polecenia. Następnie rodzic (miś) prosi o nakarmienie i ubranie. Warto zadawać pytania pomocnicze „Co musisz zrobić, by misiowi było ciepło?”, „Co przygotujesz misiowi do jedzenia?”, tak aby zmotywować dziecko do odpowiedzi.

Innym przykładem zabawy jest wspólne oglądanie obrazków. Rodzic zadaje szczegółowe pytania „Co znajduje się na obrazku? Co robi kotek? Co znajduje się na talerzu?”, tak aby maluch miał jak najwięcej okazji do własnych wypowiedzi. Zabawę w powtarzanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych można wykorzystywać przy każdej okazji, nawet na spacerze. Szum wiatru, odgłosy wydawane przez zwierzęta, dźwięk pojazdów – to wszystko dobrze jest odtworzyć z dzieckiem. W trakcie ich powtarzania dziecko utrwala głoski i uczy się łączyć poszczególne sylaby.

Jak widać, wspieranie kompetencji językowych dziecka może odbywać się każdego dnia i nie wymaga zbyt wiele zaangażowania. Pamiętając, że najlepiej uczymy się przez naśladowanie, bądźmy dobrym przykładem dla naszych maluchów.

Dodaj komentarz