Zdrowy styl życia

Zdrowy styl życia

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zaczyna sobie zdawać sprawę z tego, jak ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia. Dane statystyczne na temat umieralności są bardzo alarmujące. Tysiące Polaków każdego roku przedwcześnie umiera z powodu nowotworów i chorób krążenia. Okazuje się, że wielu tym chorobom można zapobiegać poprzez prowadzenie zdrowego stylu życia.
Co rozumiemy poprzez zdrowy styl życia?
Aby można było powiedzieć, że ktoś prowadzi zdrowy styl życia musi być spełnionych kilka ważnych czynników. Osoba taka na stałe zdrowo się odżywia, na czas wykonuje badania profilaktyczne, jest aktywna fizycznie oraz dba o swoją kondycję psychiczną.
Profilaktyka zdrowotna
Pod pojęciem profilaktyki zdrowotnej rozumiemy przede wszystkim odwiedzanie lekarzy zanim pojawią się alarmujące objawy. Osoba dorosła nawet, jeśli czuje się bardzo dobrze powinna, co kilka lat odwiedzić lekarza rodzinnego i wykonać podstawowe badania takie jak morfologia, badanie moczu, EKG. Równie istotne jest bycie pod stałą opieką lekarza okulisty i lekarza stomatologa. Kobiety, co najmniej raz w roku powinny odwiedzić lekarza ginekologa i wykonać podstawowe badania. Oprócz tego w domu samodzielnie powinny wykonywać badanie piersi. Panowie po 45 roku życia powinni z kolei wykonać badanie poziomu PSA, który pokazuje wczesne zmiany raka prostaty.
Zdrowa dieta
Polacy mają ogromny problem z nieodpowiednim odżywianiem i wielu z nich cierpi na nadwagę i otyłość. Główne nasze grzechy to pomijanie śniadań, spożywanie tłustych posiłków i jadanie późnych kolacji. Zwiększa się też spożycie niezdrowych gotowych produktów ze sklepów oraz dań typu fast food. My Polacy musimy do swojej diety włączyć więcej warzyw, owoców i kasz i pełnoziarnistego pieczywa.
Aktywność fizyczna ważnym elementem zdrowego trybu życia
Okazuje się, że to właśnie zmiany w aktywności fizycznej często są czynnikiem, który odstrasza przed rozpoczęciem zdrowego trybu życia. Wiele osób mylnie sądzi, że w związku z taką zmianą trzeba będzie uprawiać forsowne ćwiczenia czy nielubiane sporty. Tymczasem nie o to chodzi w tej zmianie. Ważne jest by wprowadzić małe krotki takie jak skorzystanie czasem ze schodów zamiast windy czy zdecydowanie się na krótki spacer do sklepu zamiast jazdy samochodem. Jeśli ktoś nie może się zmobilizować by regularnie odwiedzać siłownię, może sobie kupić do domu jeden ulubiony przyrząd i ćwiczyć w wybranym momencie. Warto podkreślić, że jest wiele przyjemnych i nieuciążliwych aktywności fizycznych takich jak jazda rowerem, spacery czy wizyty na basenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.