Odwyk w czasie kwarantanny – jak radzić sobie z uzależnieniem?

Odwyk w czasie kwarantanny – jak radzić sobie z uzależnieniem?

Sytuacja na świecie w 2020 roku jest na wskroś wyjątkowa i dotyka ludzi na mnóstwo negatywnych sposobów. Począwszy od problemów związanych z redukcją etatów w wielu rozmaitych branżach, a skończywszy na konieczności modlenia się o uchronienie się przed dolegliwościami wymagającymi pomocy stomatologicznej. Konieczność pozostawania w domu odbija się negatywnie na stanie psychicznym wielu osób: niektóre mają ekstrawertyczną naturę i kiepsko radzą sobie w odosobnieniu, co jest całkowicie zrozumiałe, inne natomiast nie wyobrażają sobie na przykład dnia bez aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Uszczerbek na psychice takich osób będzie jednak całkowicie normalny i łatwy do odpracowania po zakończonym okresie kwarantanny. O wiele większy problem zdają się mieć natomiast osoby uzależnione, dla których konieczność przebywania w czterech ścianach swoich pokojów i mieszkań jest po prostu piekłem i wystawieniem się na wielką pokusę, której bardzo trudno jest się oprzeć. Należy zatem zadać sobie pytanie: co zrobić, żeby wytrzymać okres kwarantanny, będąc osobą uzależnioną w trakcie odwyku?
Najłatwiejszą opcją radzenia sobie z nałogiem jest skorzystanie z pomocy bliskiej nam osoby, której jesteśmy w stanie ufać i która będzie miała dla nas czas. Warto jest zdobyć się na szczerą rozmowę dotyczącą naszego stanu i dogadać się w taki sposób, by bliska osoba była zawsze pod telefonem i rozumiała naturę naszych potrzeb. Głód uzależnienia jest trudny do odgonienia i na pewno nie uda się nam sobie z nim poradzić, jeśli będziemy po prostu siedzieć i na siłę odpychać natrętne myśli. Istotą poradzenia sobie z nim jest odwrócenie własnej uwagi i przeniesienie jej na inny element naszej rzeczywistości – rozmowa z drugą osobą jest bardzo angażująca i świetnie przypomina, że jesteśmy członkiem społeczeństwa, twardo pracujemy nad polepszeniem swojej sytuacji i dlatego warto jest spróbować jeszcze trochę powalczyć.
Problem pojawia się wtedy, gdy nie mamy osoby wystarczająco bliskiej do zwierzenia się i na przykład czujemy się zbyt onieśmieleni wizją zadzwonienia do rodziców czy rodzeństwa. Jest to całkowicie zrozumiałe i wcale nie determinuje tego, że jako osoba uzależniona jesteśmy wręcz skazani na poddanie się szponom nałogu. Odosobnienie wymaga jednak od nas zorganizowania w ogromnym wręcz stopniu, jeśli chcemy skutecznie opierać się uzależnieniu. Należy pamiętać o tym, by planować dzień w taki sposób, by redukować wystąpienie jednego z pięciu niebezpiecznych, sprzyjających nałogowi stanów: znudzenia, samotności totalnej, złości, smutku i zmęczenia. Ważna jest odpowiednia ilość snu, zdrowa dieta, jasno wydzielony czas, który przeznaczymy na obowiązki, a potem na jakąś rozrywkę. Na pewno nie powinniśmy się doprowadzić do stanu, w którym nie wiemy, co ze sobą zrobić. Jeśli będziemy się trzymać planu dnia w miarę kurczowo, będziemy ciągle zapracowani i tym samym nasza uwaga nie rozproszy się ani na moment. Jeśli natomiast poczujemy przypływ głodu, istotnym jest odwrócenie uwagi na każdy możliwy sposób: nawet odcinek angażującego serialu jest w takiej sytuacji świetnym rozwiązaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.