Masz dość uczucia zmęczenia? Co musisz wiedzieć o przyczynach zmęczenia

Masz dość uczucia zmęczenia? Co musisz wiedzieć o przyczynach zmęczenia

Jedną z najczęstszych dolegliwości, jakie słyszy się od pacjentów, jest to, że często czują się zmęczeni i wyczerpani lub brakuje im energii, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę dzisiejsze napięte harmonogramy. Pracujemy na pełny etat, dodatkowo przygotowujemy dzieciaki do szkoły, gotujemy i sprzątamy, załatwiamy sprawunki, spieszymy na imprezy – to wszystko jest męczące.
Powszechnym problemem jest chroniczne zmęczenie. Może to być spowodowane po prostu próbą zrobienia zbyt wiele lub przyczyną skrajnego zmęczenia może być podstawowa choroba. Dla większości z nas zmęczenie jest wynikiem nie dbania o siebie. Jesteśmy tak zajęci pracą lub opieką nad naszymi dziećmi i małżonkiem, że nie dbamy o własne zdrowie. A to powoduje uczucie zmęczenia i wyczerpania przez wiele czasu. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci poczuć się bardziej pobudzonym:

Zacznij od zdrowego śniadania
Badania wykazały, że jedzenie śniadania poprawia czujność i koncentrację. Pomaga również poczuć się lepiej, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Staraj się jeść kombinację węglowodanów, aby uzyskać energię i białka, aby zwiększyć wytrzymałość.

Nie siadaj
Jeśli twoja praca wymaga siedzenia przy biurku przez cały dzień, wstawaj i chodź tak często, jak to możliwe. Podejdź do współpracownika i porozmawiaj ze współpracownikiem, zamiast dzwonić do niego lub wysyłać e-maile, albo pójść na drinka z fontanny. Każdy ruch zwiększa przepływ krwi i pomaga czuć się mniej zmęczonym.

Zjedz lekki lunch
Ten wielki lunch prawdopodobnie sprawi, że zasnąsz podczas popołudniowego spotkania. Zamiast tego rozłóż spożycie kalorii w ciągu dnia i zjedz lekki lunch zawierający kombinację różnych grup żywności i składników odżywczych.

Przekąska na złożonych węglowodanach i białkach
Zamiast jeść batonika, który doda Ci energii tylko na pół godziny, a następnie sprawi, że poczujesz się zmęczony, zjedz złożone węglowodany i białka, takie jak pełnoziarniste krakersy i niskotłuszczowy ser. Zapewnią trwalszy strumień energii dla twojego ciała.

Uważaj na kofeinę
Kiedy jesteśmy przygnębieni, kusi nas sięgnięcie po kawę z kofeiną, napój energetyzujący lub napój gazowany. Kofeina jest środkiem pobudzającym, ale zbyt duża jej ilość może powodować zmęczenie. A picie jeszcze większej ilości kofeiny, aby wyjść z kryzysu, może tylko pogorszyć zmęczenie.

Dobrze się wyspać
Dwie trzecie osób starszych cierpi na problemy ze snem, a wielu Amerykanów nie śpi tak, by zachować czujność. Staraj się spać co najmniej siedem do 10 godzin w nocy.

Ćwiczenia
Nawet 15-minutowy spacer każdego dnia może dodać Ci energii i nastroju. Zacznij powoli, a następnie rozbudowuj program ćwiczeń, a możesz znaleźć dużo dodatkowej energii.

Zrelaksuj się
Stres jest głównym źródłem zmęczenia. Podejmij kroki, aby kontrolować stres poprzez ćwiczenia uważności, medytację lub jogę. Ćwiczenia fizyczne pomagają również zmniejszyć stres.

Śmiało i zdrzemnij się
Jeśli czujesz się słaby i zmęczony, ta popołudniowa drzemka może poprawić pamięć, poprawić wydajność, poprawić nastrój, obudzić i pomóc się zrelaksować. Zaledwie 10 minut może pomóc, ale nie przesadzaj. Utrzymuj drzemkę do 30 minut lub krócej, aby nie obudzić się bardziej zmęczonym.

Stany chorobowe, które mogą powodować uczucie zmęczenia
Jeśli nagle lub przez tydzień lub dwa poczujesz się zmęczony, mimo że śpisz dużo i nie masz przeziębienia ani innych problemów zdrowotnych, skontaktuj się z lekarzem. Może to być coś prostego lub oznaka poważnej choroby. Twój lekarz będzie mógł szybko zdiagnozować przyczyny zmęczenia.

Oto kilka rzeczy, których może szukać lekarz:

Anemia – niedokrwistość jest jedną z głównych przyczyn zmęczenia, szczególnie u kobiet. Niedokrwistość oznacza, że nie masz wystarczającej liczby czerwonych krwinek. Twoje ciało potrzebuje tych komórek do przenoszenia tlenu z płuc do reszty ciała. Niedokrwistość może być spowodowana krwawieniem, brakiem witaminy B12 lub chorobami przewlekłymi, takimi jak choroba nerek. Aby potwierdzić rozpoznanie niedokrwistości, lekarz przeprowadzi badanie krwi. Leczenie może obejmować suplementację żelaza lub dodanie do menu pokarmów bogatych w żelazo, takich jak szpinak, brokuły i czerwone mięso.

Niedoczynność tarczycy – zmęczenie może być spowodowane spowolnieniem tarczycy, znanym również jako niedoczynność tarczycy. Tarczyca to mały gruczoł w kształcie motyla, który znajduje się u podstawy szyi i wykorzystuje hormony, aby pomóc ustawić tempo, w jakim organizm zużywa energię. Badania krwi mogą określić, czy jest to problem. Jeśli tak, leki mogą przywrócić prawidłową równowagę hormonalną.

Bezdech senny – możesz myśleć, że śpisz wystarczająco dużo, ale możesz mieć stan zwany bezdechem sennym. Powoduje to chwilowe zatrzymanie oddechu, często wiele razy w nocy. Za każdym razem budzisz się wystarczająco długo, aby zakłócić cykl snu, zwykle nie zdając sobie z tego sprawy. Nieleczony bezdech senny może zwiększyć ryzyko udaru lub zawału serca.

Depresja – czasami depresja jest przyczyną zmęczenia. W przypadku ciężkiej depresji możesz wykazywać niewielkie zainteresowanie normalnymi czynnościami. Wraz z uczuciem zmęczenia możesz jeść za dużo lub za mało, przesypiać lub spać i czuć się bezwartościowy. Chociaż konkretne przyczyny depresji są niejasne, depresja jest bardzo uleczalnym problemem medycznym związanym z lekami przeciwdepresyjnymi, psychoterapią lub połączeniem tych dwóch.

Choroba serca – jeśli czujesz się wyczerpany po czynności, która kiedyś była łatwa – takiej jak odkurzanie domu lub praca na podwórku – może nadszedł czas, aby porozmawiać z lekarzem o możliwości wystąpienia chorób serca. Jeśli zmęczenie jest związane z sercem, leki lub procedury leczenia mogą zazwyczaj pomóc w rozwiązaniu problemu, zmniejszeniu zmęczenia i przywróceniu energii.

Nie zapomnij o sobie zadbać
Prowadzimy intensywne życie, a zmęczenie i wyczerpanie są powszechne. Pamiętaj, aby poświęcić czas na zadbanie o swoje zdrowie, a będziesz miał energię na zrobienie wszystkiego – no cóż, większości rzeczy – z Twojej codziennej listy rzeczy do zrobienia. Obejmuje to poświęcenie czasu na regularne wizyty u lekarza rodzinnego.

I pamiętaj, jeśli zmęczenie nie ustąpi lub pojawi się nagle, porozmawiaj z lekarzem rodzinnym. Zmęczenie może być oznaką podstawowego problemu zdrowotnego, a lekarz może pomóc w ustaleniu przyczyny i przywróceniu Cię do ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.