Jak dbać o zdrowie psychiczne w czasie pandemii?

Jak dbać o zdrowie psychiczne w czasie pandemii?

Pandemia koronawirusa to szczególny czas, kiedy wszyscy ludzie z całego świata musieli zweryfikować nie tylko swoje spojrzenie na otaczającą rzeczywistość, ale też na to, w jaki sposób patrzą na życie. Stały poziom stresu, możliwość zachorowania i lęk przed utratą bliskich osób sprawiły, że ich psychika stała się bardzo krucha i wrażliwa na wszelkie bodźce. Jak można sobie pomóc w tym trudnym czasie, aby na stałe nie poddać się strachowi?

Chwila relaksu cennym punktem każdego dnia

Ważne, by w każdym dniu znaleźć chociaż godzinę czasu tylko dla siebie i z dala od jakichkolwiek informacji na temat świata zewnętrznego. Psychologowie proponują, by w ciągu dnia nie poświęcać więcej niż pół godziny na wiadomości, jednak z uwagi na charakter pracy lub dynamicznie zmieniającą się sytuację nie zawsze jest to wykonalne. Dlatego dobrym pomysłem jest wyznaczenie takiego czasu w ciągu dnia, by chociaż przez godzinę móc odciąć się od wszystkich stresorów. Można przeznaczyć ją na relaksującą kąpiel, czytanie ulubionej książki albo spacer po lesie. Niezależnie od wyboru, najważniejsze aby był to czas tylko dla siebie, niezbędny dla uspokojenia emocji i myśli.

Weekend poza miastem? Dlaczego nie!

Choć w czasie pandemii również w Polsce istnieją pewne ograniczenia w swobodnym przemieszczaniu się i nie zawsze można wszędzie dojechać bez problemu, warto spędzić trochę czasu na łonie natury. Jeśli temperatura na dworze na to pozwala, może to być wypad pod namiot lub piknik w plenerze, a jeśli ma się takie możliwości, to także w gronie rodzinnym wyjazd weekendowy na działkę. Dzięki obcowaniu z naturą człowiek jest w stanie lepiej poradzić sobie z męczącymi go myślami, emocjami oraz wszechobecnym stresem. Przed każdym wyjazdem należy jednak zapoznać się z obecnymi zasadami oraz obostrzeniami.

Konsultacja z psychologiem także online

W przypadku narastającego lęku, który zaczyna uniemożliwiać normalne funkcjonowanie w ciągu dnia, warto umówić się na spotkanie z psychologiem. Dzięki zaawansowanej technologii, obecnie może się ono odbywać także na odległość, czyli w trybie online. Wizytę można zarezerwować np. w wirtualnym kalendarzu u danego specjalisty lub telefonicznie. Wielu psychiatrów i psychologów wciąż przyjmuje pacjentów w sposób tradycyjny, dlatego format ewentualnego spotkania zależy zarówno od stopnia zaawansowania problemu, jak i od samych uczestników. Konsultacja psychologiczna nie jest powodem do wstydu i zdecydowanie warto z niej korzystać w sytuacji wzmożonego stresu, lęku czy innych problemów natury psychicznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.