Sposoby na jesienną chandrę

Sposoby na jesienną chandrę

Lato przemknęło zbyt szybko! Przed nami czas, który może sprawić, że poczujemy się ospali, słabi i smutni. Jednych dotknie to w większym stopniu, innych w mniejszym. Co zrobić, żeby poradzić sobie z jesienną pogodą, coraz krótszymi dniami oraz chłodem?

Spaceruj – nie zamykaj się w domu

W lecie bywamy z reguły bardziej aktywni, a jednak letni upał bywa wyczerpujący. Chłód może zatrzymać nas w domu lub zmotywować do wyjścia na zewnątrz. Nie masz ochoty wychodzić z domu, bo zrobiło się szaro, buro i ponuro? Pomyśl sobie, że to tylko kilka stopni ciepła mniej, a za chmurami świeci słońce!

Na zewnątrz w jesieni jest całkiem przyjemnie! Wybierz się do lasu na grzyby, idź do parku z pieskiem, dotleń organizm, a zobaczysz, że poczujesz się znacznie lepiej. Jeśli zamkniesz się w domu, przegapisz najpiękniejsze kolory jesiennych liści. Spacer pomoże ci w utrzymaniu kondycji i zrelaksuje cię. Spaceruj codziennie, a zobaczysz, że jesień nie będzie ci straszna.

Dobrze się odżywaj – dostarczaj sobie niezbędnych witamin

Żywienie w czasie jesieni odgrywa niezwykle istotną rolę dla naszego samopoczucia i zdrowia. Zdrowy i dobrze odżywiony organizm nabiera odporności, a co za tym idzie nie chorujemy na przeziębienie i grypę. Zadbaj o dostarczenie twojemu organizmowi witamin i odpowiednio dużej ilości kalorii.

Ciepła, dyniowa zupa zamiast hamburgera zjedzonego w przelocie podczas powrotu do domu z pracy, rozgrzeje Cię i dostarczy odpowiednich składników odżywczych. A jeśli już o powrocie do domu mowa, ubierz się ciepło, nawet jeśli inni wciąż biegają na zewnątrz w bluzkach i krótkich spodenkach. Twój organizm dopiero musi zaaklimatyzować się do chłodniejszych temperatur.

Światło i nastrój w domu

Jesień niesie za sobą ponure, pochmurne dni, deszcz i krótki dzień, ale przecież nie zawsze tak jest. Nieraz jesień bywa słoneczna i kolorowa, często skłania nas do długich spacerów nawet wieczorową porą. Lecz gdy nadejdą te najdłuższe w roku wieczory, zapewnij sobie w domu odpowiedni klimat. Ciepły koc, kakao, dobra książka. Czego jeszcze może brakować? Odpowiedniego oświetlenia.

Najlepsze światło to te naturalne, a zatem blask ognia dochodzący do nas z kominka, światło dobywające się z lampionów. Zadbaj o to, aby światło w twoim domu miało odpowiednio ciepłą barwę, która będzie wprowadzała przyjemny klimat do wnętrza. A jeśli naprawdę bardzo brak ci słonecznego blasku, kup lampę solarną, którą będziesz mogła stosować codziennie w domu, aby polepszyć sobie samopoczucie.

Relaks w domu i na świeżym powietrzu

Aby zapewnić sobie dobry nastrój nawet w jesieni, nie zapomnij o relaksie. Czy to spacer po parku lub ogrodzie, czy to aromatyczna kąpiel w twojej łazience – spraw sobie przyjemność, która wprawi cię w dobry nastrój. Bo przecież jesień też może być piękna i przyjemna!

Czytaj książki, rysuj, fantazjuj – spraw, żeby świat stał się kolorowy

Na długie wieczory zamiast oglądania telewizora przeczytaj książkę, która powiedzie cię w świat fantazji, odrywając od szarej codzienności. Wspólnie z rodziną zorganizujecie sobie czytanie na głos! A jeśli masz u swojego boku gromadkę dzieci, pobawcie się razem kreatywnie podczas rysowania, malowania lub zabawy w zgadywanki.

A co, jeśli chorujesz na depresję?

Jesień i zima to najtrudniejszy czas dla osób chorujących na depresję. Czasem może to być zwyczajna, kilkudniowa chandra, ale jeśli smutek nie ustępuje, pogłębia się i szukamy sensu życia, jednocześnie myśląc o tym, jacy jesteśmy beznadziejni i jakie to życie jest bezsensowne – trzeba zgłosić się do lekarza.

Nie męcz się, nie bagatelizuj sprawy, bo później może być za późno. Czasem wystarczy udać się do psychologa, aby przepracować jakiś temat, czasem trzeba przez jakiś czas brać leki. Ale nie można tego bagatelizować!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.