Wyspecjalizuj się w czymś!

Wyspecjalizuj się w czymś!

Eksperci ds. rynku pracy uważają, że w przypadku wielu zawodów wąska specjalizacja jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż próba łączenia skrajnie różnych obowiązków jednocześnie. W przypadku niektórych zawodów specjalizacja już niedługo może być konieczna ze względu na rosnącą konkurencję. Sprawdź, kto powinien pomyśleć o znalezieniu swojej niszy!

1. Prawnicy

Prawnik to wciąż zawód, który cieszy się sporym prestiżem. Należy jednak pamiętać, że absolwentów prawa przybywa coraz szybciej i w coraz większych ilościach – winą można obarczyć zarówno prywatne uczelnie, które szkolą młodych prawników na potęgę, jak i otworzenie rynku prawniczego przy pomocy słynnej ustawy de regulacyjnej. O ile doświadczeni mecenasi nie narzekają na zarobki, o np. aplikanci i prawnicy z kilkuletni stażem coraz częściej głośno mówią o tym, że ciężko im przeżyć bez pomocy najbliższych (koszt aplikacji to kilkanaście tysięcy złotych, z kolei prowadzenie własnej kancelarii może nie być zbyt opłacalne w pierwszych latach). Ratunkiem może być wyspecjalizowanie się w wąskiej dziedzinie prawa, takiej jak np. prawo farmaceutyczne czy prawo ochrony własności intelektualnej. Im węższa specjalizacja, tym większa szansa, że danym tematem zajmuje się mniej osób.

2. Pracownik kreatywny w agencji reklamowej

Mogłoby się wydawać, że osoba pracująca w agencji reklamowej powinna znać się doskonale na wszystkim. Okazuje się jednak, że znacznie bardziej cenieni są pracownicy, którzy od lat zajmują się danym działem kreacji i na jego temat wiedzą wszystko. Dotyczy to zwłaszcza social media managerów, strategów czy art designerów. O specjalizacji powinni również pomyśleć osoby, które są freelancerami; np. copywriterzy i graficy (ci pierwsi mogą np. pisać artykuły eksperckie wyłącznie w określonej tematyce, z kolei ci drudzy – tworzyć np. jedynie infografiki).

3. Producent odzieży

Nie jest to popularny zawód, jednak także i w tej branży konkurencja jest coraz większa i nie wystarczy wyspecjalizować się w odzieży damskiej czy męskiej. Ciekawą alternatywą może być producent odzieży dziecięcej – na rynku wciąż brakuje producentów, którzy zajmowaliby się wyłącznie ubraniami dla najmłodszych.

Dodaj komentarz