Sposoby na niejadka
- Dziecko

Sposoby na niejadka

Niechęć do warzyw

Głównym problemem rodziców dotyczących jedzenia jest niechęć dzieci do spożywania warzyw. A przecież są one źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Ponadto zawierają błonnik, który reguluje pracę układu pokarmowego. Podczas wizyty u lekarza, czy oglądając w telewizji programy dotyczące wychowania słyszymy nieustanny apel o włączenie warzyw do diety dziecka. Nie zawsze jednak okazuje się to takie proste, ponieważ większość dzieci nie przepada za warzywami. Możemy jednak podjąć pewne kroki, które pomogą nam w tej nierównej walce.

Wygląd potrawy

Spróbujmy przechytrzyć niejadka! Dzieci bardzo dokładnie analizują wygląd potraw, które im podajemy. Możemy ułożyć składniki na talerzu w fantazyjne kształty, wtedy nasza pociecha chętniej sięgnie po taką przekąskę. Dobrym sposobem jest ułożenie na talerzu kilku rodzajów warzyw, wtedy dziecko czuje, że ma wybór i samo decyduje o tym, które z nich chce zjeść.

Sposoby na niejadka

Czasami rodzice popełniają błędy, które jeszcze bardziej zniechęcają dzieci do jedzenia warzyw. Maluch często w czasie posiłku buntuje się i nie chce niczego ruszyć. W takiej sytuacji ważne jest, aby rodzice nie reagowali krzykiem i złością, ponieważ sprawiamy w ten sposób, że jedzenie warzyw będzie kojarzyło się naszym pociechom z negatywnymi emocjami – to na pewno nie przekona ich do warzyw. Atmosfera panująca przy stole podczas spożywania posiłków jest niezwykle istotna w kształtowaniu nawyków żywieniowych. Bądźmy konsekwentni, ale też cierpliwi. Kolejny błąd to stosowanie gróźb, np. „Dopóki nie zjesz obiadu, nie pójdziesz oglądać bajki”. Jeżeli dziecko nie ma ochoty jeść, nie szantażujmy go, bo będzie uważał, że jedzenie warzyw to przymus a nie przyjemność.

Jeżeli mamy możliwość stworzenia własnego ogródka warzywnego, zróbmy to! Dziecko zaangażowane w proces uprawy będzie oczekiwać plonów i może się okazać, że z chęcią będzie chciało spróbować wyhodowanych przez siebie jarzyn. Oczywiście wymaga to czasu i pracy, ale jeżeli miałoby przynieść efekty, to warto spróbować. Dodatkowo mamy pewność, że podajemy dziecku zdrowe i nieprzetworzone warzywa, bez dodatku jakiejkolwiek chemii.

Dzieci bywają bardzo oporne i możemy spotkać się z wieloma trudnościami podczas przekonywania ich do warzyw. Nie rezygnujmy jednak i próbujmy dalej – nawet jeżeli trwa to już dość długo. Pamiętajmy, że dzieci biorą przykład z rodziców. Jeżeli zatem sami będziemy jeść warzywa i wybierać zdrowe przekąski to istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko pójdzie w nasze ślady!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *